fredag 12 april 2013

Orange varningslampa - minst lika jobbig som träning

Efter en trevlig fredag i skolan klev jag in i bilen för att åka hem, då upptäcker jag till min fasa att det lyser en orange varningslampa på instrumentpanelen i bilen. Nu är goda råd dyra! Vad ska jag göra? Orange borde ju rimligen inte innebära att bilen ska till att explodera - då borde det lysa rött. Ringer till coachen....

Talar snabbt om att en lampa lyser och coachen säger coolt:
-Vilken är det?
-Vadå vilken är det? Det är en orange lampa svarar jag lätt irriterat och panikslaget.
Nu tycker jag mig höra en suck eller två i örat.
- Fröken! säger coachen bestämt. Är det en som sitter långt till höger och som det är en motor på.
Jag får motvilligt erkänna att han är ganska pedagogisk.Efter att ha stirrar stint på instrumentpanelen beslutar jag mig för att den mystiska symbolen nog är en motor.
- Då kan du lugnt köra hem säger coachen, och tillägger helt glatt - min lös också för ett tag sedan men den har slocknat nu.

Ja, jag kom hem! Men jag kände mig inte lugn en endaste meter på hemvägen, pulshöjning i klass med ett distanspass på cykel. Nu ska jag oroa mig för den där lampan hela helgen! För i en medelålders frökens värld är en lysande lampa på instrumentpanelen, en katastrof som vida överstiger en punktering på cykeln. Och det vill inte säga lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar